Katja Iversen er ukronet, international netværksdronning og forfatter til den nye bog Kvinde kend dit netværk. Hun er præsident for den internationale organisation Women Deliver og arbejder kort sagt for, at kvinder skal have bedre og lige rettigheder i verden.

75 procent af hendes arbejde består i at netværke med folk. Women Deliver vil gerne ændre verden, men har ingen formel magt – så de arbejder med andre, der har mere magt end dem; regeringer, fagforeninger og arbejdsgivere.

- I virkeligheden er netværk jo bare almindelige, menneskelige relationer. Vi netværker i frokostpausen og til familiefesten. Det er bestemt ikke kun i jobsøgning, men også mellem faggrupper og i projekter. At dyrke sit netværk er langsigtet – lidt som at sætte penge i banken. Man hæver dem ikke nødvendigvis med det samme, forklarer Katja Iversen.

Forberedelse og mål

Hun ved udmærket, at det kan være grænseoverskridende at netværke, men det er altså ikke svært, vil hun vove at påstå.

- Det handler om, at mange kvinder ligger under for janteloven. Nogle tænker, at hvis jeg kan det her, så kan alle andre nok også. Der er tale om en psykisk barriere, og det kræver tid, øvelse og mål at blive en dygtig netværker.

Katja Iversen forklarer, at netværk handler om at give. Hvis man kan give en anden person noget, som ikke koster så meget – det kan være indsigt, en god idé eller kontakter – så kan man ligeså godt gøre det. Hvis man er venlig, er folk som regel venlige tilbage.

Og så er det vigtigt at sætte sig et mål og forberede sig.

- Når du går til fest, møde eller middag, så forbered dig på hvem du gerne vil snakke med, hvad de interesserer sig for, og hvad du gerne vil snakke med vedkommende om. Det handler om at opbygge en relation til folk. Hvis man bare kommer og beder om job og kun taler om sig selv, er der jo ingen der gider at snakke med en, siger Katja Iversen.

Katja Iversens fem bedste netværksråd

1. Gør dig klart, hvorfor du vil udvide dit netværk. Hvad vil du opnå, hvem vil du gavne? Det definerer dine videre skridt.
  2. Forbered dig, før du går til mødet, receptionen, konferencen eller sommerfesten. Hvem kommer, hvem vil du tale med og om hvad? Hvad er deres seneste projekt, hvad tænder de på? Så kan du bruge tiden mere effektivt og få bedre samtaler.
  3. Lad være med kun at tale om dig selv og dit eget projekt. Folk husker som oftest ikke, hvad du siger, men hvad du får dem til at føle. Vis interesse, stil spørgsmål, se mennesket og ikke kun titlen.
  4. Følg op, når du har mødt nogle nye folk, du gerne vil have i dit netværk. Send en e-mail med en tak og et forslag om videre samtale, send hvad du lovede, send en artikel, du tror kunne være interessant for dem. Hold kontakten.
  5. Kig op, kig ud, behold telefonen i lommen. Nogle af de bedste netværksforbindelser kan komme i toiletkøen, i madkøen og ved det tilfældige møde.

Vind bogen - deltag her

Vi udlodder et eksemplar af Katja Iversens bog. Se hvordan du kan vinde den på HK Kommunals Facebook-side.